18 stycznia 2022

10 danych w e-commerce, które warto analizować

Działania marketingowe, które nie opierają się na danych są jak prowadzenie samochodu z zamkniętymi oczami – niebezpieczne i niepewne. 

Budowanie stabilnego eCommerce to długa droga, która składa się z wielu składowych. Na pewno podstawowymi działaniami są: wybór odpowiedniej platformy sprzedażowej, domeny, hostingu czy przygotowanie opisu produktów i zdjęć. Nie można jednak w tym wszystkim zapomnieć o odpowiedniej analityce w sklepie internetowym, aby móc wyciągnąć wnioski z prowadzonych działań sprzedażowo-marektingowych i w przyszłości podjąć lepsze decyzje biznesowe. Co należy analizować i jakich danych nie możesz pominąć, aby skutecznie zoptymalizować swój eCommerce?

Tylko analityka może Cię uratować

Jeśli nie możesz czegoś zmierzyć, nie możesz tym zarządzać ~ Peter Drucker.
Mierz więc najważniejsze wskaźniki oraz metryki, aby podejmować trafne decyzje biznesowe.

Branża eCommerce prawdopodobnie nie osiągnęłaby takiego poziomu, gdyby nie dokładna analiza. Jest to na pewno jeden z czynników, który stanowi przewagę nad sklepami stacjonarnymi. W sklepie internetowym możesz na bieżąco śledzić takie dane jak: statystyki sprzedaży, liczbę odwiedzin, czy czas spędzony na stronie. Analityka swojego eCommerce pomoże Ci zidentyfikować ewentualne błędy oraz zoptymalizować działania, aby przyniosły lepsze wyniki.

Narzędzia do analityki eCommerce

Na rynku eCommerce istnieje wiele darmowych jak i płatnych narzędzi służących do analityki w sklepie internetowym. Poniżej przedstawiamy trzy najpopularniejsze z nich: 

 

  • Google Analytics – jest liderem wśród narzędzi do analityki danych w eCommerce. Daje dostęp do informacji zarówno na temat działania strony www, jak i użytkowników, którzy ją odwiedzają. GA wysyła również alerty o problemach, które pojawiły się na stronie, dzięki temu na bieżąco możesz monitorować i kontrolować swoją witrynę. W dodatku za darmo. 
  • Facebook Analytics – każdy sklep, który prowadzi działania w social mediach, powinien skorzystać z analityki dostępnej na Facebooku. Mając wgrany piksel na stronie www, możesz dowiedzieć się, jak płatne działania w social mediach wpływają na sprzedaż oraz sprawdzić, jaki ruch na stronie pochodzi z Facebooka.
     
  • Narzędzia analityczne dostępne z poziomu CMSu – monitorowanie statystyk sklepu internetowego jest też możliwe bezpośrednio z panelu administracyjnego Magento.

Najlepiej jednak połączyć wyżej wspomniane narzędzia – Google Analytics, Facebook Analytics i raporty Magento. Tak dokładna i szeroka analityka internetowa przełoży się na pozyskanie bardzo wiarygodnych danych.

Dane w eCommerce, które należy analizować

1. Ruch na stronie www

eCommerce panuje prosta zależność – nie masz ruchu na stronie, nie masz konwersji. Dlatego bardzo ważna jest analiza ruchu w e-sklepie. Nie mówimy jednak tutaj tylko o liczbie nowych użytkowników, ale również o systematycznym badaniu źródła ruchu. Dzięki temu dowiesz się, w jakie kanały marketingowe zainwestować swoje oszczędności, aby pozyskać nowych użytkowników na stronę i nie przepalić budżetu.

Protip:

Do analizy ruchu na stronie wykorzystaj narzędzia Google Analytics oraz Google Search Console.

2. Konwersja

Konwersja jest jedną z głównych danych w eCommerce, które należy analizować. Dzięki temu dowiesz się, jaki procent ruchu na stronie przełożył się na sprzedaż. 

 

Wysoki współczynnik konwersji oznacza, że Twój sklep funkcjonuje prawidłowo, a ruch, który pojawił się na stronie, jest kaloryczny.

Niski współczynnik konwersji świadczy o błędnie zaprojektowanej ścieżce sprzedaży lub nieodpowiednio dobranej grupie docelowej. 

3. Konwersja a urządzenie 

Przy mierzeniu konwersji zwróć szczególną uwagę na to, jak różni się ona w zależności od urządzenia, z którego korzysta Twój klient. Sprawdź, czy użytkownicy częściej robią zakupy w Twoim sklepie korzystając ze smartfona, czy może za pomocą komputera. Może okazać się, że Twój e-sklep w wersji mobile nie jest responsywny i wymaga delikatnych poprawek oraz aktualizacji.

 

4. Porzucone koszyki

 

Nie każde przejście użytkownika do e-koszyka kończy się zakupem. Według badań Baymard Institute aż 70 na 100 klientów rezygnuje z finalizacji zamówienia i opuszcza stronę sklepu. 

Dlaczego warto na bieżąco kontrolować liczbę porzuconych koszyków?
Jest to jeden ze wskaźników, dzięki któremu od razu dowiesz się o pojawieniu się błędu lub problemu w procesie sprzedaży, np. brak dogodnej formy płatności lub niedopasowane opcje dostawy do grupy docelowej.

5. Średnia wartość zamówienia

Średnia wartość zamówienia (ang. Average Order Value, AOV) to wskaźnik określający standardową transakcję w Twoim eCommerce.

 

AOV należy do wskaźników wydajności, za pomocą których sklepy internetowe mierzą nawyki zakupowe swoich klientów. Średnią wartość zamówienia można obserwować w dowolnym czasie, ale większość biznesów monitoruje to co miesiąc.

 

6. Wartość życia klienta

Wartość życia klienta (ang. customer lifetime value, LTV) – określa jaki zysk generuje jeden użytkownik w czasie całego okresu zakupowego.

Przykład:

Klientka co miesiąc kupuje w Twoim sklepie internetowym kosmetyki o wartości 100 zł, zatem jej CLV na przestrzeni roku wyniesie:

12×100=12 000

Protip:

CLV pomoże określić Ci, ile pieniędzy należy zainwestować w działania związane z pozyskaniem nowych klientów oraz utrzymaniem stałych kupujących. 

 

7. Wskaźnik rezygnacji klienta

 

Wskaźnik rezygnacji klienta (ang. Customer Churn Rate, CRR)  pomaga zmierzyć liczbę stałych klientów w Twojej bazie użytkowników, czyli tych, którzy robią systematycznie zakupy w sklepie internetowym. Dzięki temu możesz skierować personalizowane działania marketingowe do konkretnych klientów, aby zwiększyć ich CLV.

 

8. Współczynnik odrzuceń

Współczynnik odrzuceń (ang. Bounce Rate, BR) wskazuje, ile osób po odwiedzeniu Twojego e-sklepu nie przechodzi do żadnej innej podstrony, tylko opuszcza – odbija się od strony, na której się znaleźli. 

Wysoki BR zwykle wskazuje na:

  • Niedopasowanie oferty do grupy potencjalnych klientów.
  • Zbyt długi czas ładowania się strony.
  • Niedostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
  • Obecność napastliwych pop-upów.
  • Złe dopasowanie treści strony do zapytania użytkownika

9. Zwrot z inwestycji

Zwrot z inwestycji (ang. Return On Investment, ROI) pomaga dokładnie wyliczyć zwrot z inwestycji z prowadzonych działań marketingowych w Twoim eCommerce. Dzięki niemu szybko oszacujesz, czy dane działanie marketingowe lub reklama przyniosły oczekiwane profity. 

 

10. Koszt pozyskania klienta 

Koszt pozyskania klienta (ang. Customer Acqusition Cost, CAC) to koszt, który ponosi właściciel sklepu w celu pozyskania nowego klienta. Wartość ta obejmuje wszystkie koszty – zaczynająć od kosztów kampanii, a kończąc nawet na kosztach utrzymania oprogramowania sklepu. 

 

Protip:

Odpowiednie obliczenie kosztu pozyskania klienta, pozwoli sprawdzić, który z kanałów marketingowych jest najkorzystniejszy pod względem finansowo-biznesowym.